vrijdag 27 januari 2012

Bruiloften: verschillende rollen vervullen

Vandaag maak ik de balans op van alle bruiloften waar ik bij mocht zijn.
Ik ben aanwezig geweest bij tientallen daarvan. De meeste bruiloften woonde ik bij als fotograaf. Bij één bruiloft was ik - samen met mijn man - de hoofdrolspeler. Twee keer mocht ik getuige zijn. Vijf keer was ik ceremoniemeester. En oja, een paar keer was ik gast.

In die laatste rol wist ik me vaak geen raad. Ik had de neiging om alsnog jurken recht te leggen, me te bemoeien met de tafelschikking of om stiekem toch foto's te maken.

Ceremoniemeester zijn is een hele eer. Ik kreeg, soms samen met iemand, de verantwoordelijkheid voor het goede verloop van de bruiloft. Het meedenken en verzorgen van de details, het contact met de mensen, weerstand bieden aan ABC-tjes... allemaal leuk. En natuurlijk meekijken met de ingehuurde fotograaf!
En dankzij mijn rol als ceremoniemeester herken ik nu de details als geen ander en leg alles vast met mijn camera.

Als getuige een handtekening zetten onder een huwelijk is heel speciaal. Daar word je niet zomaar voor gevraagd! Ik heb me afgevraagd of ik daarna functioneringsgesprekken moest houden, maar volgens mij is het tot nu toe niet nodig geweest. Een makkelijke, maar heel speciale rol dus!
Al zal ik nooit die fotograaf vergeten, die - terwijl ik mijn handtekening plaatste - naar mij riep: "Hé krullenbol! Kijk eens naar mij!". Niet de manier waarop ik het zou aanpakken...

Zelf de bruid zijn is uiteraard heel bijzonder. Onze dag helemaal inrichtten zoals wij dat wilden, met de mensen die wij lief vonden, in de kleding die wij mooi vonden, op prachtige locaties, met lekker eten, uitgebreid feesten en tussendoor ook nog beloven dat we voor altijd bij elkaar zouden blijven. Heerlijk! Alleen niet voor herhaling vatbaar, want ik blijf graag bij mijn lief.
Ik heb maar van één ding spijt: we hadden geen fotograaf ingehuurd! (???)

Trouwfotograaf. Dat ben ik!
Wat is het geweldig om de hele dag zo intensief met een bruidspaar op te trekken! Heel speciaal om de hele dag zo dichtbij het verliefde koppel te zijn.
En wat vind ik het leuk om te zien hoe iedereen zijn eigen invulling geeft aan De Speciale Dag! Zo leg ik bruiloften van de kapper tot aan het vuurwerk vast en ben ik daarvoor van strak Rotterdam tot in sprookjesachtig Marrakech geweest. Ik ben overal voor in!
En dan heb ik ook nog de eer om al dat moois te fotograferen. Om er een document van te maken, waarmee het bruidspaar nog lang kan nagenieten van hun speciale dag. Een document, dat zelfs erfstuk zal zijn! De kans is groot dat in de toekomst (achter)kleinkinderen door het album zullen bladeren!

Ik probeer de dag zoveel mogelijk vast te leggen, zoals het bruidspaar het ervaart. Dus zo min mogelijk geposeerde standjes van het bruidspaar en een zo onopvallend mogelijk houding van mij tijdens de ceremonie.

Lieve bruidsparen, dankjulliewel voor jullie vertrouwen en de liefde en het enthousiasme die jullie op Jullie Dag hebben uitgestraald. Dat maakt mijn werk geweldig!

Hieronder laat ik een selectie zien van een aantal bruiloften waarbij ik de fotograaf was. (Mijn 'krullenbol'-getuigenrol heb ik maar achterwege gelaten ;-).)


Als je meer informatie wilt over mijn manier van werken en prijzen, neem dan contact op via www.mariekezwartscholten.nl.









 

  

  











4 opmerkingen: