vrijdag 2 maart 2012

Zelf gemaakte foto's - zelf gemaakte dingen

Het leek me leuk om de blog een keer over dingen te schrijven, die me blij maken: zelf gemaakte dingen!
Dit heeft zeker met fotografie te maken, ik maak tenslotte al mijn foto's zelf :-). Ik snap dat het onderwerp van de foto ook zeker een rol heeft en dat de camera en lens een belangrijk deel van het werk op zich nemen. Maar de manier waarop ik ze instel, de kant waarop ik de camera richt, het moment dat ik klik en de wijze waarop ik nabewerk, zorgen ervoor de foto's eruit zien zoals ik het ervaar en mooi vind.

Dat ik dus blij word van foto's - ook zeker die van anderen! - mag duidelijk zijn.
Maar ik word ook heel blij van andere zelfgemaakte dingen. Dingen waar ik trots op ben, dingen die met liefde zijn gemaakt, dingen die me aan het lachen maken en dingen die me verrassen.
En daarom heb ik daar vandaag foto's van gemaakt. Hiervoor ben ik geïnspireerd door een blogpost van Cora van Studio Neeltje (dankjewel!).

Zo hebben we zelf twee kinderkamers gemaakt. Voor onze oudste zoon een kamer met een eigen bureautje, verwerkt in een kast die we zelf hebben bedacht en gemaakt.


Voor onze jongste hebben we een commode gemaakt, gebouwd van oude kantoorlaatjes. Hierop zitten allemaal verschillende stukjes retro behang. 

Oké, niet helemaal zelf gemaakt, maar wel bedacht. Want wat vind ik het leuk om dingen te gebruiken voor iets anders dan waar ze voor bedoeld zijn. De babykamer was af en met alle zwangerschapshormonen, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om een lelijke babyfoon en al die verzorgingsproducten op onze mooie commode te zetten. Dus de kleine spulletjes gingen in een retro broodtrommel en de babyfoon verdween in de binnenkant van een vintage radio.

Nee, de gitaar is niet zelf gemaakt. En de muziek die mijn man erop maakt heeft hij niet zelf geschreven. Maar ik geniet me suf als hij liedjes speelt en zingt. Zelf gemaakte muziek.

Deze vakjes hadden een wat vage bestemming; volgens de doos moest je ze neerzetten met een kaars erin. Wij hebben bij verschillende Kruidvatwinkels in Rotterdam de hele voorraad opgekocht en er een originele boekenkast van gemaakt (en nee, ik gebruik niet die shampoo).

Soms verbazen vrienden zich erover dat ik - als fotograaf - geen foto's in onze woonkamer heb hangen (de boekenkast is druk genoeg). Dan verwijs ik ze door naar het trapgat. Jaren geleden begon ik met een paar lijstjes. Inmiddels zijn het er meer dan honderd. Een puzzel; wat ben ik lang bezig geweest om ze te vullen en vooral om ze zo op te hangen dat de afstand ertussen overal ongeveer even groot is. Maar ik vind het nu een feest om naar boven of naar beneden te lopen. Onze peuter kan daar dus ook lekker lang over doen: alles bekijken, alles benoemen en alles 'recht' hangen...

Misschien raar om over onze kinderen te zeggen dat we ze 'zelf gemaakt' hebben, maar zo is het. Met heel veel liefde. En wat zijn we trots op onze jongens!

En wat is het heerlijk om iets van ze te krijgen, dat ze 'zelf geknutseld' hebben.

Ook anderen hebben dingen voor ons gemaakt, zo ontzettend lief. Zo heeft mijn schoonmoeder (o.a.) de twee buitenste knuffels gemaakt. En haar tante heeft de doek geborduurd bij de geboorte van mijn man. 

Een lieve vriendin had op wereldreis steeds vier-op-een-rij in 3D gespeeld. In Nederland was het niet te krijgen. Dus toen heeft ze het zelf gemaakt! Niet alleen voor zichzelf, meteen ook voor haar vrienden. Echt lief en mooi. Denk er niet te licht over: de balletjes zijn één voor één met de hand geverfd!

In dit digitale tijdperk is het ontzettend leuk om een handgeschreven kaart of brief te krijgen. Met uitgebreide persoonlijke aandacht. Ik denk er zelf te weinig aan om het te doen. En vind het veel makkelijker om een mail te sturen of de like-knop in te drukken. Gelukkig merk ik zelf dat ik er al blij van word als iemand dat bij mij doet. Dus laat je daar niet van weerhouden, als je niet de tijd hebt om een kaartje te sturen ;-).

Ik hoop in ieder geval dat ik hiermee weer wat inspiratie doorgeef!


Als je meer informatie wilt, neem dan contact met me op viawww.mariekezwartscholten.nl.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Marieke,

    Wat een boel mooie foto's en wat leuk dat ik je heb kunnen inspireren. Als je om je heen kijkt zijn er gelukkig inderdaad zoveel zelfgemaakte dingen. Wie zou de volgende eens kunnen zijn die zijn zelfgemaakte dingen met iedereen wil delen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me altijd af bij zo'n boekenkast: Het is wel tof je boeken op kleur zetten. Maar super onhandig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, soms moeten we even heel hard nadenken welke kleur het ook alweer was. Maar valt mee, hoor. (Ik ben nu wel heel benieuwd wie je bent, Anoniem?)

      Verwijderen
  3. Erg leuk deze blog! En inspirerend! Toffe boekenkast!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marieke,

    Wat een inspiratie die ik hier op doe, ziet er echt geweldig uit.
    Ben vooral verlieft op de kast met stukjes retro behang. Vroeg mezelf af hoe je hier aan bent gekomen?
    Blijf je zeker volgen

    groet, Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Hoi Diana,

      Dankjewel, leuk!
      Dat behang heb ik in staaltjes besteld bij http://www.brendabaart.com/nl/behang-4/retro-behang-63/.

      Groetjes, Marieke.

      Verwijderen
  6. Hallo Marieke,
    Ik heb ook je blog eens goed bekeken wat heb jij leuke ideeën en leuke dingen gemaakt

    met vriendelijke groeten,
    Styliste Brenda Baart

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En dus met dank aan jou voor je mooie behang!
      Groetjes, Marieke.

      Verwijderen